Celebra industrie de la Braşov mai stă doar în şapte camioane

Cea mai veche întreprindere din Braşov, Hidromecanica, a dat faliment şi în felul acesta se închide o istorie de 135

de ani care se poate mândri cu primul autobuz autohton şi cu primul strung românesc. Astfel, industria tradiţională braşoveană, ridicată la nivel nemaiîntâlnit în vremea comunismului, mai stă doar în Roman SA, companie care nu a reuşit să producă în 2014 decât şapte camioane. Au dispărut pe rând Uzina Tractorul, Fartec SA, Rulmentul, Prefabricate, CPL (Lemexim), Romradiatoare, ICIM, Produse refractare Răsăritul, Întreprinderea Mecanică, Metrom.

În locul lor au apărut Selgros şi Auchan cu mall-ul de pe platforma Tractorul, producătorul de componente pentru industria auto şi constructoare de maşini şi pentru industria eoliană Schaeffler Romania, producătorul de sisteme de siguranţă auto Autoliv România, producătorul de medicamente Europharm etc.

Hidromecanica Braşov era în insolvenţă din 2010 iar falimentul a fost declarat săptămâna trecută. Ultimii 150 de angajaţi au fost trimişi acasă încă din toamna anului trecut. Înfiinţată în 1880, la vechea uzină Fraţii Schiel, angajaţii lucrau la ateliere de turnătorie fontă şi prelucrări mecanice. În timpul comunismului, fabrica s-a reprofilat pe producţia de transmisii hidraulice şi turbosuflante pentru motoarele Diesel. De atunci i se trage şi numele de Hidromecanica. După 1990, societatea fost privatizată în două rânduri, dar ambele vânzări au căzut. În 2004, omul de afaceri Lucian Nicolae Gârbacea achiziţionează 50,9% din acţiuni. An de an, compania a mers tot mai slab astfel încât, cu un an înainte de declararea insolvenţei, Hidromecanica raporta pierderi de 14,8 milioane de lei, la o cifră de afaceri inferioară, de 9,4 milioane de lei. În 2010, compania rămâne fără cel mai important activ – terenul şi construcţiile din Centrul Civic –, confiscat şi apoi vândut de Fiscul braşovean pentru 14 milioane de euro.