FURTUNA PERFECTĂ ÎN POLITICĂ: GUVERNUL DĂNCILĂ ÎNCEARCĂ O PREMIERĂ ABSOLUTĂ ȘI S-AR PUTEA SĂ-I IASĂ PLANUL

Guvernul monocolor PSD o să ceară săptămâna viitoare votul Parlamentului pentru modificări în echipa de miniștri, după ieșirea ALDE de la guvernare. PSD mai vrea să reducă numărul de ministere. La guvernare s-a avansat ideea că pentru aceste schimbări nu este nevoie de majoritate absolută (50% + 1 din parlamentarii aleși) ci doar de majoritate simplă (50% + 1 din parlamentarii prezenți). Din analiza realizată de STIRIPESURSE.RO reiese că PSD are o portiță legală pentru a realiza prin majoritate simplă schimbarea compoziției politice a Guvernului (numirea unor miniștri după ieșirea ALDE de la guvernare), dar nu și pentru schimbarea structurii Guvernului (reducerea numărului ministerelor prin comasare/desființare). În orice caz, dacă PSD va insista că modificările se pot face cu majoritate simplă, acest lucru va reprezenta o premieră politică și juridică post-decembristă care are șanse mari să se tranșeze, în final, la Curtea Constituțională, pentru că până acum, la guvernele Tăriceanu 2, Ponta 3 și Ponta 4 modificări similare s-au făcut cu majoritate absolută în Parlament.
1. Învestirea și numirea Guvernului. La formarea unui Guvern, candidatul la funcția de premier cere „votul de încredere al Parlamentului” asupra programului și a întregii liste de miniștri a Guvernului. „Programul și lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaților și de Senat, în ședința comuna. Parlamentul acorda încredere Guvernului cu votul majorității deputaților și senatorilor”. În cazul Guvernului Viorica Dăncilă, acest lucru s-a întâmplat pe 29 ianuarie 2018. Foarte important de remarcat este că în Constituție scrie explicit că este nevoie de 50% + 1 din numărul total al parlamentarilor pentru acordarea încrederii. Adică 233 de voturi. Apoi, numirea Guvernului se face de Președintele României „pe baza votului de încredere acordat de Parlament”.
2. Demiterea Guvernului. Camera Deputaților și Senatul, în ședința comuna, pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea unei moțiuni de cenzură, cu votul majorității deputaților și senatorilor. Și aici Constituția prevede explicit o majoritate absolută pentru demiterea Guvernului, de 233 de voturi.
3. Încurcătura apare la schimbarea structurii și/sau a compoziției politice a Guvernului.
Schimbarea structurii Guvernului înseamnă înființarea, desființarea, divizarea ori comasarea unor ministere.
Schimbarea compoziției politice a Guvernului înseamnă că intră la guvernare sau iese de la guvernare un partid.
În prezent Guvernul este învestit cu 233 de voturi, ALDE a ieșit de la guvernare și PSD vrea un Guvern cu mai puțin ministere.
„Dacă prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia politica a Guvernului”, scrie Constituția în acest caz, Președintele României va putea exercita atributia de a revoca și numi pe unii membri ai Guvernului, „numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru”.
De remarcat aici că în Constituție nu mai scrie explicit care este majoritatea necesară, ci se vorbește doar de „aprobarea Parlamentului”.
Cum se acordă această aprobare?
Texte divergente:
a) Potrivit Constituției, aprobarea Parlamentului se dă printr-o Hotărâre. Articolul 76 din Constituție, alin. (2) spune că „hotărârile se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți din fiecare Cameră”. Deci nu majoritate absolută de 233 de voturi, ci majoritatea celor prezenți. În mod normal, din moment ce Constituția este supremă, ar trebui ca aceasta să fie calea de urmat. Aici este portița PSD.
b) În legea de organizare a Guvernului, în schimb, se prevede explicit că pentru modificarea structurii Guvernului este nevoie de un vot de încredere în Parlament care se obține cu majoritate absolută de 233 de voturi. Însă nu spune nimic despre schimbarea compoziției politice. Aici intervine o problemă pentru că și legea se bucură de prezumția de constituționalitate câtă vreme nu a fost atacată la CCR.
c) Codul Administrativ vorbește doar de modificarea structurii Guvernului, nu și de compoziția politică, și trimite înapoi la articolul din Constituție spunând că ”Parlamentul acceptă modificarea structurii Guvernului” pe baza aprobării Parlamentului, fără să spună majoritatea necesară.
d) Regulamentul ședințelor comune ale Parlamentului vorbește doar de faptul că „Acordarea încrederii Guvernului şi retragerea încrederii acordate se hotărăsc cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor”, dar nu spune nimic de restructurare/remaniere.