„ÎNAINTE ERA… MAI BINE?!…”

*”Comunismul- cea mai neagră perioadă din istoria României!…” *Pe care… foarte mulţi îl regretă?!..

alineatNu sunt, nu am fost şi nu pot fi un nostalgic al comunismului, din raţiuni care ţin, în egală măsură, de propria evoluţie, dar şi- sau mai ales- pentru că prin educaţia primită de la bunicul meu, preotul Constantin, am învăţat să fiu un analist critic al realităţilor prezentate cu atâta desfătare- pe vremea aceea- de către autorităţi şi propagandă! În egală măsură, însă- tot de la bunicul meu am învăţat- trebuie să fii cât se poate de obiectiv şi să vezi realităţile, aşa cum sunt ele. De exemplu, bunicul meu, un autentic anti-comunist (ca preot, mai ales!) de câte ori se întorcea de la Bucureştiul anilor ’70, în plină dezvoltare, avea aceeaşi replică: „măi, tată, măi, ăştia construiesc într-un ritm extraordinar! Îţi spun cinstit, în vremea aialaltă, niciodată nu s-ar fi construit atât, pentru oamenii simpli! Şi, mai ales, locuinţele să fie date gratis!…”
ceausescualineatMi-am reamintit toate acestea zilele trecute când, la cursul de jurnalism, la ora de practică, am realizat un sondaj cu tinerii învăţăcei în ale presei, pe tema COMUNISMULUI! Mai precis, m-a interesat, pe de o parte, ce informaţii au tinerii pre-adolescenţi şi adolescenţi în legătură cu acel sistem pe care ei nu au avut cum să-l cunoască, născându-se la cel puţin 10 ani după căderea comunismului, dar şi- sau, mai ales- ce ştiu ei din învăţăturile pe care le-or fi primit de la… bunicii lor, aşa cum mi s-a întâmplat mie, pe vremea… aialaltă?!… Desigur, m-a interesat şi modul de redactare a textelor respective, mai ales că povestea cu… poveştile auzite semnaliza faptul că se notează modul de redactare, respectarea regulilor redactării şi, mai ales, exprimarea sugestivă.
alineatÎn egală măsură, însă, am vrut să am o imagine despre modul în care este reflectată această realitate în mintea acestor copii, mai ales că am căutat să dau la o parte bănuielile mele şi să văd, exact, realitatea! Este lucrul cel mai important pe care trebuie să îl faci când realizezi un sondaj, să nu fii robul propriilor tale păreri, ci să constaţi care este, în realitate, punctul de vedere al celor pe care îi investighezi.
alineatRezultatele? Interesante, unele previzibile… iar dacă ar fi să evidenţiem cele două elemente fundamentale ele ar fi:
1. ELEMENTELE ŞABLON- comunismul a fost o etapă negativă… oamenii nu găseau alimente… se stătea la cozi… pâine era pe cartelă… uleiul şi zahărul, la fel… avortul era interzis, astfel că multe femei mureau… nu exista libertate, securitatea te urmărea tot timpul şi, dacă îndrăzneai să faci ceva, erai arestat! Astea fiind cele negative…
2. ELEMENTELE POZITIVE ALE COMUNISMULUI- sunt cel puţin două, din majoritatea răspunsurilor pe care le-am cules:
a) Oamenii aveau locuri de muncă! Iar cei care nu voiau să muncească erau duşi, cu forţa, la locul de muncă!
b) Toată lumea primea locuinţe, apartamente, gratis!
alineatUna peste alta, elementul comun multora dintre răspunsuri era că mulţi dintre bunicii lor, părinţii, unchii, rudele sau vecinii lor le spuneau cam acelaşi lucru: „ÎNAINTE ERA MAI BINE!…”
alineatŞi atunci, firesc, i-am provocat la o dezbatere pe tema acestei contradicţii: păi dacă acest sistem, comunismul, a fost atât de rău, negru pentru istoria României, cum naiba de unii oameni îşi aduc aminte cu plăcere de acea perioadă şi afirmă că „înainte era mai bine”?!… Aici am avut surpriza să constat existenţa unor copii teribili, inteligenţi, cu putere de analiză, de înţelegere, tineri care percep realitatea aşa cum este ea şi care au înţeles că acest răspuns este şi o critică, firească, la adresa realităţilor pe care oamenii aceia le trăiesc, astăzi!
ceausescu

carnealineatTrecând peste dezbaterea pe care am avut-o, orice om de bun simţ îşi pune cel puţin două întrebări pe care, iată, acum le fac publice- în numele nu doar al copiilor cu care am stat de vorbă ci- mai ales- al părinţilor, bunicilor, rudelor sau vecinilor lor, oameni care au trăit aceste realităţi şi care, firesc, îşi pun aceste întrebări. Care ar fi ele:
1. De ce, dacă în România a existat posibilitatea ca toată lumea să aibă locuri de muncă, de ce după 1989 această siguranţă a fost aruncată la gunoi?!…
2. De ce, dacă până în 1989, tot în ţara asta şi tot cu poporul ăsta, oamenii primeau locuinţe, gratis?! Iar acum nu se mai poate?!…
alineatDesigur, răspunsurile pot fi multe, iar metafora cea mai apropiată de realitate este aceea în care noi, poporul român, atunci când am aruncat apa murdară a comunismului, din copaie, am aruncat şi copilul care se scălda în copaie! După care am dat şi copaia, gratis, la cine a fost mai şmecher! Încât am rămas şi fără copaie… şi fără copil… şi fără… apă! Sau, mai precis, apa tot murdară a rămas!…
alineatChiar aşa? De ce naiba s-au întâmplat toate acestea? Dumneavoastră ce părere aveţi? Aşteptăm punctele de vedere pentru că dezbaterea, nu-i aşa, poate continua!…