Parchetul General a închis dosarul de conflict de interese al lui Iohannis

Parchetul General a închis dosarul în care ANI îl acuza pe Klaus Iohannis de conflict de interese. Procurorii au stabilit că primarul Sibiului nu a încălcat legea atunci când a semnat în calitate de primar un contract cu o tipografie care este deţinută de Forumul Democrat al Germanilor.

Decizia procurorilor are ca efect reluarea dosarului civil de conflict de interese. Această cauză este distinctă faţă de dosarul de incompatibilitate judecat acum la Curtea Supremă.
În august 2013, ANI a l-a acuzat pe Iohannis de conflict de interese în cazul unui contract semnat în decembrie 2010, din postura de primar al municipiului Sibiu, cu SC Tipografia Honterus SRL, deţinută de Forumul Democrat al Germanilor, al cărui preşedinte era. ANI a sesizat în acest caz Parchetul General pentru infracţiunea de fals în înscrisuri sub semnătură privată.
Procesul civil în care Iohannis contestă raportul ANI de conflict de interese este judecat la curtea de Apel Alba Iulia. Pe 12 martie instanţa a solicitat Parchetului General să îi comunice dacă a început urmărirea penală îi uma sesizării trimise de ANI pe aceeaşi speţă. Pe 19 martie judecătorii au decis suspendarea procesului pentru că procurorii au început urmărirea penală. Reprezentanţii Parchetului General au confirmat pentru gândul că au început urmărirea penală dar au subliniat că urmărirea penală a fost începută pentru faptele incriminate de ANI şi nu pe numele lui Iohannis. Noul Cod de Procedură Penal prevede că practic procurorii să înceapă sesizarea aproape în toate cazurile în care sunt sesizaţi.
În august 2013, ANI a cerut Parchetului să îl cerceteze pe Klaus Iohannis pentru conflict de interese în cazul unui contract semnat în decembrie 2010, din postura de primar al municipiului Sibiu, cu SC Tipografia Honterus SRL, deţinută de Forumul Democrat al Germanilor, al cărui preşedinte era.
„Obiectul contractului semnat cu încălcarea regimului juridic al conflictului de interese administrativ şi penal de către Klaus-Werner Iohannis constituie servicii de informare şi publicitate în vederea implementării Proiectului (cod SMIS: 4915) finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), Programul Operaţional: Creşterea Competitivităţii Economice 2007 – 2013 (POS CCE), Axa Prioritară 3 «Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (TIC) pentru sectoarele privat şi public»”, preciza ANI.
Inspectorii de integritate susţineau că Iohannis a aprobat, în perioada ianuarie – iunie 2011, trei facturi fiscale în vederea efectuării plăţilor către prestator, respectiv societatea Tipografia Honterus.
Potrivit ANI, Klaus-Werner Iohannis nu a respectat dispoziţiile art. 75, lit. b) şi f) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, potrivit cărora „aleşii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: (…) b) orice persoană fizică sau juridică cu care au o relaţie de angajament, indiferent de natura acestuia […] f) o asociaţie sau fundaţie din care fac parte”.
Soluţia de clasare a Parchetului General meţionează următoarele:
„În speţă, folosul material obţinut ca urmare a semnării, de către Klaus Werner Iohannis, în calitate de primar al municipiului Sibiu, a contractului de prestări-servicii nr. 71/23.12.2010, având ca obiect ,, Servicii de informare şi publicitate în vederea implementării proiectului POS CCE SMIS 4915, contract de finanţare nr. 117/321/28.08.2009, ,,Implementarea conceptului de administraţie electronica la nivelul municipiului Sibiu”, contract încheiat cu S.C. TIPOGRAFIA HONTERUS S.R.L., respectiv a procesului-verbal de recepţie a serviciilor prestate, încheiat la data de 02.06.2011, precum şi aprobării unui număr de 3 (trei) facturi, în vederea efectuării plăţilor , către S.C. TIPOGRAFIA HONTERUS S.R.L., s-a realizat în beneficiul S.C. TIPOGRAFIA HONTERUS S.R.L. Sibiu.
Or, Klaus Werner Iohannis nu s-a aflat în raporturi de muncă, după cum rezultă din probele administrate în dosar, cu societatea comercială TIPOGRAFIA HONTERUS S.R.L. Sibiu (societate al cărei asociat unic era, la acea dată, Forumul Democrat al Germanilor din România) ori cu Forumul Democrat al Germanilor din România. În acest sens, arătăm că, prin adresa nr. 1148/11.11.2013, Forumul Democrat al Germanilor din România a comunicat Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia de urmărire penală şi criminalistică, faptul că domnul Klaus Werner Iohannis (cu datele de stare civilă din dosar) nu a avut şi nici nu are calitatea de angajat al Forumului Democrat al Germanilor din România, menţionându-se faptul că această funcţie este una onorifică; de asemenea, s-a mai arătat că d-l Klaus Werner Iohannis nu a beneficiat, din partea F.D.G.R., de servicii sau foloase de orice natură, neaflându-se, în raporturi comerciale, cu respectiva asociaţie. Totodată, prin adresa cu numărul 2827/18.06.2014, Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu a comunicat Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia de urmărire penală şi criminalistică, faptul că domnul Klaus Werner Iohannis (cu datele de stare civilă din dosar), nu figurează angajat sau fost angajat al Forumului Democrat al Germanilor din România şi nici al TIPOGRAFIEI HONTERUS.
Facem precizarea că raportul de muncă este acel raport ce ia naştere din relaţiile sociale reglementate de lege, dintre o persoană fizică, pe de o parte şi, ca regulă, o persoană juridică – pe de altă parte-ca urmare a prestării unei anumite munci, de către prima persoană, în folosul celei de a doua, care, la rândul ei, se obligă să o remunereze şi să creeze condiţiile necesare prestării acelei munci; aşadar, subiectele raportului juridic de muncă sunt angajatorul şi salariatul” (sursa: soluţia de clasare a Parchetului General).
SURSA: