Schimbarea care îi vizează pe toți elevii români. Membru CNA: „Este primul pas spre însănătoșirea sistemului”

Familia, școala, biserica și mass-media sunt socializatorii din viața unei persoane, fiecare transmițând diferite valori care trebuie să fie integrate, asimilate și înțelese de către copiii de astăzi și adulții de mâine. Fiecare dintre aceste instituții are o influență mai mare sau mai mică în educația elevilor. De ceva timp încoace, mass-media a început să influențeze din ce în ce mai mult copiii în defavoarea familiei, părinții nemaiavând timp să petreacă cu micuții lor. Iar presa – în goană după audiență – promovează false valori pe care copiii le asimilează imediat, lucru care îi pot afecta pe viitor.
În urmă cu ceva timp, Valentin-Alexandru Jucan, membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), a făcut un apel public, la ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, solicitându-i acestuia din urmă să introducă educaţia media între materiile şcolare.
Valentin Jucan a vorbit – pentru DC News – despre necesitatea introducerii educaţiei media între materiile şcolare.
„Totul începe de la următoarea discuție. CNA nu ar trebui să modifice spațiul audiovizual prin amenzi, prin forme coercitive. CNA nu poate să se transforme într-un fel de paznic și să dea amenzi peste amenzi. Dacă vrem să schimbăm în bine spațiul audiovizual, trebuie să începem de la populație, de la oamenii care se uită la televizor și creează audiența. Această educație media nu va apărea în școli sub forma unei materii. Nu! Trebuie să fie o oră pe săptămână care să presupună o întâlnire cu profesori de la universități și oameni din presa locală. Este foarte simplu de făcut. Trebuie să fie o formă de comunicare prin care să le arăți tinerilor mecanismele din spatele momentului în care se creează un reportaj, cum se face un articol sau cum se construiește un plan editorial. Totul trebuie să se facă foarte atractiv. Se poate face un concurs între școli de exemplu – „Cine realizează cea mai bună emisiune”. Astfel, se pot dezvolta diferite simțuri pentru a înțelege mecanismele presei și deschide calea spre această meserie care începe să fie ușor îndoielnică. Prin tineri se poate schimba audiovizualul pentru că ei – înțelegând aceste mecanisme – vor putea să folosească corect presa, nu doar să fie interesați de jurnalismul de cancan. După aceea, adulții de mâine vor putea să aibă pretenții mai mari de la presă. Sunt foarte multe aspecte de discutat, dar schimbarea trebuie să pornească de la telespectatori spre televiziuni”, ne-a spus Valentin Jucan.
Întrebat ce pot face elevii în lipsa unui astfel de curs, Valentin Jucan a adăugat: „Există niște manuale în care scrie clar ce ar trebui să li se explice elevilor de la clasele primare până la studenți. Este foarte simplu. Nu trebuie să existe cursuri în sensul de predare intensivă. Se pot face colaborări cu presa locală. Din când în când, elevii pot fi duși în studiourile de radio sau de televiziune. Copiii nici nu își vor da seama că li se predă un curs. Totul va fi aplicat. Nu va fi vorba despre o poveste pe care s-o așterni într-un caiet. Atunci când ești provocat cu întrebări și ți se cere părerea, totul este altfel. Trebuie să existe și bunăvoința instituției. Un lucru este cert: educația media este primul pas pentru însănătoșirea audiovizualului. Nu trebuie să facem o revoluție sau să modificăm legile, dar niște lucruri simple putem face”.

Media influențează limbajul elevilor
Valentin Jucan a pus accentul și pe influența mass-mediei asupra limbajului elevilor. „Este o influență majoră pentru că oricine apare la televizor este luat ca model, inclusiv la nivelul limbajului. Atunci când ai un model din categoria persoanelor care sunt promovate la televizor, automat îi preiei și limbajul. Am văzut multe studii care arătau că tinerii nu știu diferența între „sau” și „ori”. Nu este vorba doar despre modelele false de la TV. Vedem și jurnaliști care nu mai folosesc limba română sau titrări defectuoase”.
Cât despre momentul în care vom vedea în școli educația media, Valentin Jucan nu a fost prea optimist. „La câtă indiferență există, nu cred că se va întâmpla prea curând. Probabil dacă va exista un program pilot care să arate că sistemul poate să funcționeze, lucrurile se vor schimba, iar instituțiile principale ale statului vor accepta această metodă de învățământ și educare aplicată”, a conchis Valentin Jucan.

SURSA:DCNEWS